Особливості
емоційно-особистісного розвитку дітей з церебральними паралічами
Для дітей з церебральним паралічем характерні
різноманітні емоційні та мовні розлади. Емоційні розлади проявляються у вигляді
підвищеної емоційної збудливості, підвищеній чутливості до звичайних
подразників навколишнього середовища, схильності до коливань настрою. Підвищена
емоційна лабільність поєднується з інертністю емоційних реакцій.
Підвищена емоційна збудливість може поєднуватися з
радісним, піднесеним, благодушним настроєм (ейфорія), зі зниженням критики.
Нерідко ця збудливість супроводжується страхами, особливо характерний страх
висоти.
Також підвищена емоційна збудливість може поєднуватися з
порушеннями поведінки у вигляді рухової розгальмованості, афективних вибухів,
іноді з агресивними проявами, з реакціями протесту по відношенню до дорослих.
Всі ці прояви посилюються при стомленні, в новій для дитини обстановці і можуть
бути однією з причин шкільної та соціальної дезадаптації. При надмірному
фізичному та інтелектуальної навантаженні, помилках виховання ці реакції
закріплюються і виникає загроза формування патологічного характеру.
Специфічні порушення діяльності та спілкування при
дитячому церебральному паралічі можуть сприяти своєрідному формування
особистості.
Найбільш часто спостерігається диспропорційну варіант
розвитку особистості. Це проявляється в тому, що достатня інтелектуальний
розвиток поєднується з відсутністю впевненості в собі, самостійності,
підвищеною сугестивністю. Особистісна незрілість проявляється в егоцентризмі,
наївності суджень, слабкою орієнтованості в побутових і практичних питаннях
життя. Причому з віком ця дисоціація зазвичай збільшується. У дитини легко
формуються утриманські установки, нездатність і небажання до самостійної
практичної діяльності; так, дитина навіть зі збереженою ручною діяльністю довго
не освоює навички самообслуговування.
При вихованні дитини з церебральним паралічем важливе
значення має розвиток його емоційно-вольової сфери, попередження невротичних та
неврозоподібних розладів, особливо страхів, підвищеної збудливості в поєднанні
з невпевненістю у своїх силах.
У дитини з церебральним паралічем часто відзначається
своєрідний розвиток за типом психічного інфантилізму. Для попередження
психічного інфантилізму важливо розвивати у дитини волю і впевненість у своїх
силах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий